Ambiciózní Kat Mydlář moc vysoko nedosáhl

Kat Mydlář, nový muzikál pražského Divadla Broadway, má vadu. Jeho ambice jsou vyšší, než momentální schopnosti autorů. Ukázala to čtvrteční slavnostní premiéra.
Kdyby bylo možné jej v daném stavu stáhnout z programu a nechat tvůrce, aby ho dovedli k dokonalosti, asi by bylo možné za rok zhlédnout povedené dílko. To se ale nestane, a tak zbude polotovar, který se snadno ztratí v záplavě jiných průměrných muzikálů.
Není divu, že Michala Davida, Lou Fanánka Hagena, Oldřicha Lichtenberga a Libora Vaculíka život Jana Mydláře (1592? – 1664) zaujal. Jelikož není dokonale zmapovaný, dovolil jim v něm fabulovat, vymýšlet postavy, souvislosti i zápletky. Stvořili nakonec příběh, v němž láska jako ústřední téma kráčí až do života posmrtného.
Nad ostatními povinnými muzikálovými položkami stojí scéna. Bohatě využívá jevištního prostoru, rekvizity na ní funkčně mění užití a zdviž vpředu přiživuje napětí. Svou funkci na ní dobře plní LED panely, které obrazem dotvářejí atmosféru jednotlivých scén. Zdařilé jsou zejména záběry ze sklepních prostorů, nota bene ve spojení s rekvizitami na scéně a také nerušivými nadčasovými kostýmy.
Zde však výčet kladů v podstatě končí. V dalších muzikálových disciplínách jsou patrné velké rezervy a je s podivem, že je tak zkušený tým nevysledoval a nenapravil.
Michal David napsal své nejsilnější písničky v 90. letech minulého století. Až na pár výjimek je pak jen už jen varioval s výsledkem sotva dostatečným. Odpovídá tomu i hudební složka muzikálu. Je divadelně tuctová, bez silných okamžiků. Ze spletence písničkových pokusů se vymyká jen hymnické Právo mám v premiérovém podání Daniela Hůlky (Mydlář) či příjemná To stárnutí zrádné v pojetí Hůlky, Petra Koláře (Jan Jessenius) a Josefa Vojtka. Ostatní skladby jsou zapomenutelné, jen děj posunující.
Lou Fanánek Hagen má v rockovém světě skvělou textařskou pověst a mimořádně zručný je v rýmech, v nichž je humor. Horší je to bez něho, což nemile poznamenalo i vážného Kata Mydláře. Nápad napsat celý muzikál ve verších nebyl dobrý. V textech písniček se z překvapivě velké hromady klišé tu a tam cosi ztratí, v mluvených pasážích ovšem nikoli.
Otázkou také zůstává, proč se v Divadle Broadway neodhodlali udělat něco s absencí hereckého umu pěveckých hvězd. Takový Hůlka sice zpívá znamenitě, nicméně na pódiu postává a klečí jako ve všech muzikálech, v nichž dosud účinkoval, a při pěvecky náročnější pasáži v láskyplné scéně se tváří nikoli zamilovaně, ale jako by jeho oči chtěly říct, že ho za okamžik trefí šlak.
Josef Vojtek má ve své vizáži cosi neposedného i démonického a dvojroli vypravěče a Eduarda Kelleyho zvládl obstojně. On, Hůlka, Petr Kolář, Ilona Csáková, Tomáš Beroun i další by se přesto měli začít studiu muzikálového herectví ve volných chvílích věnovat.
Pokud jde o jejich pěvecké party, podali je – až na drobné indispozice – spolehlivě. Mile překvapila Alžběta Bartošová (Dorotka), jež své písně zvládla s velkým citem.
Divadlo Broadway sype v posledních měsících premiéry nových muzikálů z rukávu často. Kat Mydlář ukázal, že by mu prospělo přichystat dílo reprezentativní. Je nutné napěchovat je písňovými hity a textovými perlami, zdokonalit své umělce v oblastech jimi nezvládnutých a pak vytřít konkurenci i divákům zrak. Bude to levnější a smysluplnější.

Hodnocení: 35%

(Tato recenze vyšla v deníku Právo 26. února 2011)



Komentáře [ 6 ]

  • milan napsal:

    Souhlasím s tímto názorem, muzikál mně velice zklamal svou tuctovostí, vůbec by neškodilo, kdyby byl o hodinu kratší.

  • Katka napsal:

    Souhlasím, že písně byli muzikálně dosti podobné například Drákulovi…. ale Muzikál sem viděla v obsazení Hůlky,Spilky,Vojtka, Lounové,Jandové,Pošty,Nývltové,Berouna,Jirešové,Kloubkové…. a myslím si že v tomto obsazení nebyl průměrný ale spíš nadprůměrný… i texty byly vážně dobré… celkově se mi líbil… a s mnoha věcmi tu nesouhlasím… ale každý máme jiný pohled že :)

  • Wewerka napsal:

    Nestálo to za nic, souhlas. Všechny písničky stejné, žádný děj, žádní herci, vždyť oni ani nemají CO hrát!!! A kostýmy? Děj se má odehrávat ve středověku proboha!!! Je jasné, že tenhle muzikál velký hit nebude

  • Eva Klimesova napsal:

    Souhlasim do posledniho puntiku.Hudba tuctova,hloupoucke rymy…a predstavitelum by herecka pruprava jiste neskodila.
    Musim se priznat,ze jsem predstaveni chtela po prvni polovine opustit.Nakonec jsem vytrvala… Opravdu me mrzi,ze si tvurci nedali vic na cas,jak by si tak zajimave tema vice nez zaslouzilo!

  • Helena napsal:

    Včera jsme byli na muzikálu,opravdu jsem kroutila hlavou,zprvu jsem si říkala,kde to vůbec jsem?jestli v 3d kině,pak na nějaké estrádě, bylo to ubohé,texty písní laciné,písně uměle natažené.a vůbec si nejsem jistá zda to vše nebyl playback.pár melodií by se dalo snést,ale bez zpěvu.kostýmy některé divné,některé hodně divné,děj vůbec neměl spád,strašná skomolenina moderny a dějin.opravdu nevkusné.V polovině už jsem byla tak otrávena,že kdyby to nestálo tolik peněz,odešla bych.opravdu lituji vynaložených peněz a hlavně času .a lituji lidí,kteří byli tímto muzíkálem nadšeni, bud nic jiného nikdy neviděli,nebo si to neumím vysvětlit.Bylo to jak sen ze kterého jsem se velice ráda probudilla.Jistě snaha tvůrců o něco nového,moderně pojatého ,aby to sounáleželo s tvorbou Michala Davida, se zas ocenit musí.Lidi chodte raději na pořádný divadlo na komedie,činohru a uděláte líp!!!

  • Lucie napsal:

    Dobrý den, chtěla bych reagovat na komentář Heleny. Nemusíte litovat lidí, kteří jsou z tohoto muzikálu nadšeni. Oni z toho mají prostou radost. Já jsem byla na opravdu hodně muzikálech a rozhodně nesouhlasím s tím, co zde píšete. Nemáte si kupovat lístky na modernu, když vám to tak vadí. Žijeme ve 21. století! Co byste čekala od dnešní muzikálové scény? Mě osobně se muzikál velmi líbil. Choďte si na komedie a činohru, když neumíte ocenit moderní umění. Vraťte se do minulého století!

Přidat komentář

(Povinné)
(Povinné)
(Povinné)