Björk vydala další revoluční album

Islandská zpěvačka Björk je známá svým novátorským přístupem. Každé její album je v podstatě hudební experiment, který s těmi minulými i budoucími pojí fantastický hypnotický hlas a k hudebnímu pojetí dokonale padnoucí texty.
Zpěvačka ve své studiové a koncertní práci funkčně využívá i nejnovější audio-vizuální technologie a neustále vymýšlí nová zlepšení.
Novinka Biophilia se stala revoluční už dlouho před vydáním. Je prvním albem v historii, které bylo vedle formátu CD vydáno i jako aplikace pro iPod. Její součástí je vizuální zpracování skladeb, informace o průběhu nahrávání a posluchači je umožněno interaktivní mixování jednotlivých kompozic.
Pokud jde ovšem o hudební složku kolekce, tedy to nejpodstatnější, revoluce se nekoná. Koho dosud vzrušoval bolestínsko-hysterický projev Björk, Biophilia mu to ho umožní slyšet. Je na ní umělkyně tradičně plačtivá, nadaná a profesionální.
Drobné novinky skryla pod obal písniček. Ve srovnání s minulou kolekcí Volta (2007) je tato subtilnější a často těží z minimalistických (tedy dokola se opakujících) pasáží. V takové vydatnosti s nimi Björk ještě na žádné desce nepracovala.
Zvuk nahrávky je nicméně krystalicky čistý, digitální, precizní a z pohledu alternativní hudební scény současný. Zpěv protagonistky je sladký a delikátní, někdy ovšem zní tak slabě, jako by se měl rozsypat.
Biophilia je tedy v podstatě typická deska z dílny Björk. Může být navíc návodem pro budoucí model vydávání nahrávek v době, kdy se klasickým cédéčkům tolik nedaří a muzika se v digitální podobě prodává (zejména v Čechách) dost bídně.

Björk: Biophilia
Universal Music, 49:37

Hodnocení: 65%

(Tato recenze vyšla v deníku Právo 11. října 2011)



Přidat komentář

(Povinné)
(Povinné)
(Povinné)