Požadujme, co nám nabízejí. Jinak nepřestanou

Lež je součást života. Podle maďarského psychologa Petera Stiegnitze sděluje člověk lež nebo částečnou nepravdu až dvěstěkrát za den. Obvykle proto, aby zakryl své nedostatky, často proto, aby uvedl jiného v omyl.
Lež je i součást reklamy. Tváří se barevně, nevinně a nabízí produkt s cílem získat pro výrobce co nejvíc peněz. Problém je, že našinec snadno naletí, tím spíš, když jej život nenaučil, že věřit reklamě je naivní.
Na slovenské televizi Joj běží pořad Soudní síň. Je založen na tom, že tvůrci inscenují skutečné soudní spory, které musela tamní justice řešit. Loni byl odvysílán případ, kdy výherce, starší muž, požadoval na společnosti produkující cukrovinky německý válečný tank Tiger. Skutečný, neboť v reklamě na firemní soutěž byl takto nabízen. Soud si s případem nevěděl rady a požádal strany sporu, aby se pokusily dohodnout. Teprve po čase muž ustoupil, nicméně na oplátku nechal společnost na výrobu cukrovinek dovážet do školy, do které chodil jeho vnuk, po celý rok sladkosti.
Myslíte si třeba, že coldrex je skutečně silnější než chřipka? Není, je to lež reklamy. Coldrex není určen na léčbu chřipky, ale pouze proti jejím příznakům. A pokud si třeba kupujete poměrně drahou Activii, klidně s tím přestaňte. Podle sdružení Foodwatch je možné stejných účinků při trávení dosáhnout pojídáním normálních jogurtů, sušených švestek i obyčejnou chůzí. Je to navíc levnější a v případě chůze pro tělo zdravější.
Před časem mi fitcentrum a wellnes Holmes Place tvrdilo, že „pomáhá plnit mé sny“. Rozhodl jsem se vzít jej za slovo a vyrazil jsem do jeho provozovny. Střapatou slečnu v recepci jsem požádal, zda by mi mohla pomoci splnit sen, jak slibuje reklama. Mrkla mi na tukový pozdrav kolem pupku a s profi úsměvem řekla, že jistě.
Naklonil jsem se k ní tedy a požádal, jestli by mi mohla sehnat podpis Ringo Starra z Beatles. Nervózně sebou škubla a sdělila mi, že takové sny neplní. Já jí vysvětlil, že se nedivím, protože Ringo Starr se nepodepisuje. „Divím se ale, že mi něco takového ve své kampani nabízíte.“ Jen mé džentlmenství mě přimělo, abych s úsměvem provokatéra z prostoru odkvačil.
Vím samozřejmě, že reklama je nadsázka a ráda slibuje hory doly. Současně si ale myslím, že pokud ty hory a doly nebudeme po výrobci požadovat, budou nám je nabízet nekonečně dlouho. A nerad bych se dočkal chvíle, kdy mi budou tvrdit, že idiota vyléčíte práškem na čistoskvoucí praní, ať ho na něj sypeme třikrát denně.

(Tato glosa vyšla v březnovém vydání časopisu Náchodský Swing)



Přidat komentář

(Povinné)
(Povinné)
(Povinné)