Casanova mezi komedií a baladou

Muzikál Casanova autora hudby Zdeňka Bartáka a libretisty a textaře Petra Markova měl premiéru loni v létě na nádvoří zámku Hluboká v Hluboké nad Vltavou. S úpravami, novým hereckým obsazením i s realizačním týmem se přesunul ve čtvrtek do pražského Divadla Broadway, kde byl premiérově uveden v režii Filipa Renče.
Nezačal příliš dobře. Úvodní šermířská scéna byla pro svou opatrnost až směšná a pěvecký part mladičkého Filipa Antonia byl příliš falešný na to, aby znamenal ostrý rozjezd a sliboval nadějný příběh.
Giacomo Girolamo Casanova (1725–1798) v příběhu dlí na zámku v Duchcově jako host hraběte Valdštejna. Na návštěvu tam přijíždějí hraběnka Karolína, která si přeje s ním patřičně užít kvůli jeho pověsti svůdce, a komtesa Adéla, jež přijela z Ameriky a o evropské kultuře, společenském životě a osobnostech nemá ani páru.
Casanova je v muzikálu sledován ve třech časových obdobích – jako chlapec, jako muž v nejlepších letech a jako zralý člověk vykonávající v Duchcově práci knihovníka. Josef Vojtek dvě „starší“ role zvládl s přehledem, stejně tak své pěvecké party. Trochu utrpěly jen v nepříliš jistých duetech s Eliškou Ochmanovou v roli Adély.
Filip Antonio jako malý Casanova byl patřičně roztomilý a jeho vstupy, v nichž uváděl na pravou míru historky starého Casanovy, patřily k nejveselejším položkám muzikálu.
Příběh nicméně působil dojmem, jako by se nemohl rozhodnout, zda bude bláznivě komediální nebo vážný. Poletoval od jedné polohy ke druhé a ve výsledku přinášel dojem, že i seriózně pojaté scény jsou parodie.
Rozhodně by mu více slušela pozice komediální. V té totiž svůj smysl pro humor a komický talent prokázali jak Marian Vojtko v roli hraběte Josefa Emanuela z Valdštejna, tak Dita Hořínková jako hraběnka Karolína, Jakub Šlégr jako německy mluvící správce Bednář a koneckonců i Josef Vojtek. Ti všichni navíc zazpívali dobře své party, což platí i o Michaele Gemrotové v roli Lízy. Sotva ale muzikál vyprodukuje dobový písničkový hit. V tomto ohledu je až příliš obyčejný.
Poněkud fádní je i příběh, především pokud jde o klíčovou sázku o to, zda Casanova zlomí srdce Adély. Byť je od začátku jasné, že se mu to podaří, přece jen by komtese, která od začátku nemá svůdníka vůbec v lásce, neměla stačit jedna prostá zamilovaná báseň určená zřejmě někomu jinému.
Jestliže tedy byla v příběhu použita skutečně pouze ověřená historická fakta, jak praví libretista Petr Markov, pak to měl Casanova jako svůdník setsakramentsky lehké. Na scéně Divadla Broadway ovšem docela pobaví.

Casanova
Divadlo Broadway, Praha, 23. května
Hodnocení: 65%

(Tato recenze vyšla v deníku Právo 25. května 2013)



Přidat komentář

(Povinné)
(Povinné)
(Povinné)