Kreyson se vrátil tam, kde skončil

Skupina Kreyson vydala nové album po dlouhých osmnácti letech. Mohla to být velká událost, pro věrné fanoušky kapely koneckonců jistě je. Nahrávka Návrat krále však bohužel nepotvrdila ambice, které by kapela významu Kreysonu měla mít.
V roce 1995 vydal Kreyson album Zákon džungle. Rok poté se však kapela rozešla a následujících deset let nic nepodnikla. Když se pak v roce 2006 znovu spojila, stál v jejím čele opět charismatický Ladislav Křížek, tentokrát již poznamenaný změnou životní filozofie a přilnutím k náboženství. Každý další krok kapely to výrazně poznamenávalo – v dobrém i zlém.
Formace si při následujících koncertech zjistila, jak velký zájem o ni je, a jakmile bylo jasné, že její nová existence má smysl, rozhodla se nahrát čerstvé album. Vyšlo před pár dny a jmenuje se Návrat krále.
Kreyson je realizoval v nahrávacím studiu ve švédském Vasbergu pod produkčním dohledem tamního producenta Andyho La Rocqueho. To mu zajistilo velmi dobrý zvuk a zřejmě i tradiční metalové aranže skladeb, které svou podstatou stráží stavební kameny, jež klasický heavy metal má.
S tím je ale současně časová potíž. Kdyby Kreyson nahrál album Návrat krále hned v roce 1996, bylo by vše v pořádku. Od vydání jeho posledního díla ale uplynulo osmnáct let, což je doba, během které se i metalová hudební scéna pohnula kupředu, zejména po stránce zvukové a aranžerské. Kreysonu se ovšem nic takového nepřihodilo, a tak vydal desku, která je autorsky i aranžérsky dost archaická. Tím pádem je předvídatelná a trochu těžkopádná.
Moc jí nepomohly ani texty (například sociálně laděný My jo, a vy je nenápaditě polopatický), v nichž někdy hrají prim fráze (Ztrácím, Možná) a jindy těžko uchopitelné duchovní mudrování (Otevři oči, Archanděl Michael).
Nedostatky alba nicméně vyrovnávají velice slušné výkony muzikantů, korespondující s výše naznačeným metalovým tradicionalismem, a spolehlivý a ve výškách pořád ještě dost jiskřivý hlas Ladislava Křížka.
Boj o nové příznivce to bude nicméně těžký. Tím spíš, když obal desky tvoří trochu infantilní obrázek Archanděla Michaela spojený s logem kapely a tušením, že podobné obaly patří hluboko do osmdesátých let minulého století, do doby, kdy byla nová metalová vlna skutečně nová a hravá.

Kreyson: Návrat krále
Petarda Production, 46:24
Celkové hodnocení: 55%

(Tato recenze vyšla na serveru Novinky.cz 29. října 2013)



Komentáře [ 1 ]

  • Milan napsal:

    Právě to že navázal tam kde před 18 ti lety skončili je velké plus. Posun metalové scény a hudby obecně byl totiž od té doby bohužel k horšímu.
    Zbohem

Přidat komentář

(Povinné)
(Povinné)
(Povinné)