Sam Smith v širokém záběru

Britský zpěvák Sam Smith odvedl při práci na svém debutovém albu In The Lonely Hour dobrou práci. Spojil v něm několik hudebních nálad, různé atmosféry skladeb a představil se jako velmi univerzální zpěvák, od něhož se v budoucnu můžeme dočkat uměleckého pohybu kterýmkoli směrem.
Hned úvodní Money On My Mind jej zastihuje v dobrém pěveckém rozpoložení. Krása té písničky je v hlasových skocích, které přinesou v refrénu zcela jiný výraz než ve sloce, přitom jde jenom o popěvek, žádnou promyšlenou nebo rafinovanou linku. Je v ní dávka rádiového popu i r’n’b, tedy povšechně funkční mix.
Chytlavé refrény a nebanální texty, byť na téma lásky a vztahu, jsou i v písničkách I’m Not The Only One nebo Stay With Me, náladou silná, místy až aranžérsky epická je Like I Can, další skladba, která charakterizuje Smitha jako výborného zpěváka.
Emocionálně vypjaté pěvecké i hudební momenty jsou na albu samozřejmě také, protože Smith je prototyp takového zpěváka. Jde o hladivými zvuky akustické kytary taženou Leave Your Lover, podobně pojatou Good Thing nebo v duchu r’n’b vedenou Life Support, jež se postupně rozvíjí a svou stavbou a atmosférou připomíná silné momenty v kariéře Prince.
V ní, stejně tak v mnoha dalších písničkách, Smith vystavuje svou největší zbraň, tedy hlas. Mění jeho barvy, pohrává si s jeho dynamikou, poskakuje od nižších poloh k vysokým a patřičně náročným, přitom tak činí přirozeně.
Nahrál debutové album, které jej představuje v plné šíři uměleckého záběru. V podstatě udělal na startu kariéry to nejlepší, co mohl. Mimo jiné tak zavdal důvod těšit se na další desku.

Sam Smith: In The Lonely Hour
Universal Music, 46:50
Hodnocení: 85%

(Tato recenze vyšla 29. července 2014 v deníku Právo)



Přidat komentář

(Povinné)
(Povinné)
(Povinné)