Jak vnímám dění kolem letošního předávání žánrových Andělů

Kritika na podobu předávání žánrových cen Anděl na mě začala dopadat ještě předtím, než byl slavností ceremoniál v pražském Paláci Akropolis v úterý večer odstartován. V předešlém týdnu jsem nejčastěji čelil otázkám, proč na akci vystoupí avizované kapely, vyjma Visacího zámku všechny ze stáje Lewron Music Center. Odpověď jsem měl jedinou: poprosil jsem o toleranci.
Že se po skončení vyhlášení žánrových cen někteří další hudebníci, kteří se akce zúčastnili, ozvali kritickými připomínkami zejména na adresu výběru skupin, mě tedy vůbec nepřekvapilo. Že vystoupení eFeM, Memphis, Zylwar a dalších v očích některých lidí zastínilo to, že vyhrály zajímavé projekty, hlasování proběhlo v pořádku a že si drtivá většina nominovaných našla do Paláce Akropolis cestu leckdy se svými partnery či přáteli, mě už trochu překvapilo.
Jako hlavní organizátor žánrových cen Anděl mám na starost průběh hlasování, vedení garantů jednotlivých kategorií, správnost zveřejněných výsledků a pozvání nominovaných na slavnostní ceremoniál. Do loňska jsem měl na starost i scénář vyhlašovacího ceremoniálu, což se letos neopakovalo, protože se ho ujali Lewron Music Center společně s Českou televizí. Bylo totiž dohodnuto, že záznam předávání cen bude odvysílán na ČT art.
Hned na začátku jednání o podobě večera jsem zpochybnil výběr kapel i moderátorů, což jsem ještě zopakoval na mé poslední schůzce s ČT a Lewron Music v Paláci Akropolis s odkazem na to, že naprostá většina hudebníků ze žánrových cen neberu muziku jako byznys a je velmi citlivá na to, jak je podávána. Vyslyšen jsem ale nebyl, což může být dáno i tím, že jsem špatný vyjednavač.
Je tu ale věc, která stojí nad předešlými. Lewron Music Center je majitelem licence na pořádání cen Anděl, tedy i žánrových cen. V letošním roce je navíc jeho společnost Bontonlad hlavním sponzorem. Jinými slovy – jestliže Lewron Music Center celou akci platí, pak musím a budu respektovat jeho nárok na to obsadit například místa moderátorů a kapel, které na ceremoniálu a v záznamu na ČT art vystoupí. Proto jsem při jednáních věci pouze zpochybňoval, žádná ultimáta ode mě nepadala. Navíc mi přednostně jde o to, aby vyhrály ty nejlepší projekty a aby žánrové ceny nadále existovaly. V neposlední řadě mám s lidmi z Lewron Music Center řadu let velmi korektní a profesionální vztahy.
K samotnému večeru. Jelikož jsem kritiku kapel a moderátorů čekal, v podstatě mě nejvíce zaskočilo, jak se akce táhla. Přestavby na pódiu byly nekonečné, ticho na pódiu bylo mnohdy až hrozivé a přidám-li věčné zastavování programu a opakováním předávání či nástupů, z plánované hodiny a půl se staly dvě a půl, což bylo zcela neúnosné. Způsob, jakým se k převzetí ceny postavila skupina Hanba, mi nevadí a naprosto ho respektuji. Sám jsem měl vždycky rád kapely s názorem, a ten, který má Hanba, bych bez rozmýšlení podepsal. Navíc k onomu nepřevzetí ceny došlo bez jediného vulgarismu či náznaku jakékoli nenávisti a agresivity.
Pokud se ptáte, jestli vím, kam se cena pro Hanbu poděla, tak nevím. Když večer skončil, požádal jsem Michala Wronku z Lewron Music Center, jestli bych si cenu nemohl vzít na památku. Odpověděl mi, že ne, protože zmizela. Netuším, kdo ji má. Já bohužel ne.
V kritice žánrových Andělů se ještě objevilo například to, že v minulosti byly ceny vyhlášeny mimo centrum Prahy. Osobně bych byl nejraději, kdyby se žánrové ceny vyhlašovaly mimo Prahu, na místě, kde lidé žánrovou hudbu respektují a ceremoniál by pro ně byl událostí.
Povšechně ale beru kritiku podoby letošního vyhlašování žánrovek i na sebe. Přímo v Paláci Akropolis jsem řekl Lešku Wronkovi, že je potřeba sejít se co nejdříve a věci vyhodnotit. To bude první krok. Potom se uvidí.
Ještě jednou děkuju všem muzikantům a lidem, kteří v úterý na žánrové ceny dorazili.



Komentáře [ 4 ]

  • Máňa H. napsal:

    Pěkně formulované, nám , co o zákulisí moc nevíme, to hodně obajsní. Díky.

  • Máňa H. napsal:

    objasní, pardon

  • Michal Varga napsal:

    Zkuste panu Wronkovi navrhnout spojení výročních cen s festivalem Coulours of Ostrava. Pokud by o spojení stáli i paní Holušová, mohl by ve spolupráci s dramaturgy festivalu vzniknout kvalitní večer, hvězdy pozvané na festival by mohly cenu předat a zvýšit tak její prestiž, oceněné kapely by mohly zahrát nejen krátce na předávání, ale třeba i na speciálním pódiu na festivalu, byl by zaručen dostatek diváků a dostatečná atraktivita tv přenosu. Panu Wronkovi je předně třeba vysvětit, že udílení cen ve stávající podobě je pro jeho byznys i chráněnce spíše kontraproduktivní..

  • pavel f. napsal:

    držím palce v dalším jednání, tato kategorie je pro českou muziku velmi důležitá !!!

Přidat komentář

(Povinné)
(Povinné)
(Povinné)